Thuiswerken hoe dan?

Mijn eerste liefde in ondernemen was kort, niet zo krachtig, maar wél een goede leerschool. Een van de belangrijkste leringen die ik uit mijn eerste ondernemersfase heb getrokken was: “ De tijd die ik op de weg en in de file heb gespendeerd, kan ik veel beter besteden.”  Mijn huidige bedrijf -opgericht in 2008-, wilde ik dan ook heel anders inrichten.

De vraag die me lange tijd bezighield was dan ook, hoe ik mijn bedrijfsvoering dusdanig kon inkleden, dat ik een goede kwaliteit kon waarborgen vanuit huis en dat het niet nodig was, daar een (duur) huurpand voor te bemensen.

Maar ja, thuiswerken?

Hoe doe je dat? En wat vinden anderen (klanten) daar eigenlijk van? Is dat dan wel professioneel? In een Nederlandse cultuur waar iedereen een mening heeft, ontkom je natuurlijk niet aan de vele vragen die gesteld worden of kunnen worden of je onderneming op deze manier wel bestaansrecht heeft.

Ik heb indertijd ook klanten niet kunnen binden, omdat ze letterlijk aangaven thuiswerken niet professioneel te vinden. Het belangrijkste in deze fase voor mij was toch om me niet uit het veld te laten slaan en door vooral te blijven kijken naar de mogelijkheden dit te laten slagen.

Een vraag die me mijn hele ondernemersleven continu bezighoudt is namelijk: “Hoe ga ik dat voor elkaar krijgen?”

Het nieuwe werken

Het “ nieuwe werken” is een term die al lang bestaat, maar echt zijn intrede begon te doen rond 2011-2012. De slogan “ het nieuwe werken” werd tot vervelens toe overal gebruikt en het zou ons allemaal moeten aanstoten om dingen anders, beter en efficiënter te doen.

File problemen zouden worden opgelost en medewerkers zouden zich meer vertrouwd voelen door hun manager en dus ook efficiënter werken vanuit hun eigen huis. Toch bleven veel bedrijven huiverig dit nieuwe werken toe te passen.

Is het wel professioneel naar onze klanten?

Blijven onze medewerkers wel aan het werk of staat de tv aan? Hoe controleer ik nu of mijn medewerkers wel ècht aan het werk zijn? Onze software werkt niet buiten het bedrijf…  Dit zijn slecht een aantal van de vele argumenten om thuiswerken niet toe te staan. Er werd gedacht in bezwaren en niet in mogelijkheden.

Slechts de directeuren, managers, teamleiders en nog wat andere vooraanstaande of leidinggevende posities leenden zich er in de meeste gevallen voor om wèl thuis te kunnen werken. Thuiswerken was enkel weggelegd voor hen met een hoog verantwoordelijkheidsgehalte.

En niet te veel natuurlijk, want als we toch even geen controle hebben op onze medewerkers…

Controle loslaten en thuis werken

Anno maart 2020 lijkt dit alles niet meer aan de orde. Sterker nog, er wordt niet eens over bezwaren nagedacht! Het is niet aan de orde of het professioneel is en hoe een ander daar tegenover staat. Het is niet aan de orde hoe dit te managen is, we vinden wel een oplossing. Het is niet aan de orde je kledingstijl wel past bij je functie.

Ineens is het niet eens meer zo onprofessioneel als je een kinderstem op de achtergrond hoort, want och.. het hoort er allemaal bij in deze periode… ?

Kansen pakken in een moeilijke periode

Laten we duidelijk zijn dat deze periode een vreselijke periode is waar niemand om heeft gevraagd. Laat nu echter deze situatie er wel voor zorgen dat we ineens verdraaglijker en toegankelijker zijn. Dat we nu open staan voor ideeën die enkele weken geleden ondenkbaar waren.

We zien het woord “professioneel” nu in een ander perspectief, zolang het werk maar wordt gedaan en zolang het maar de juiste kwaliteit geeft. Natuurlijk krijg je een laptop mee naar huis en natuurlijk regelen we een telefooninfrastructuur in! Natuurlijk kun je inloggen vanuit huis op onze software! Een chatfunctie is ook zo ingeregeld dus we kunnen met elkaar kletsen en overleggen tijdens het werk.  Hoe mooi is dat?

En ow ja…. We beschikken echt wel over voldoende tools om zowel de kwaliteit als de kwantiteit te meten. We kunnen dus blijven aansturen en coachen, ook van afstand.

Is dat ook de toekomst dat we allemaal vanuit huis gaan werken?

Nee hoor…zodra we het virus hebben overwonnen staat iedereen weer te springen om naar kantoor te gaan. Om zelfs de collega’s weer te begroeten waar je tijdens het avondeten geen goed woord voor over hebt. Men popelt om lekker in de auto stappen en achteraan sluiten in de file. De vreselijke koffie uit de automaat tappen om daar vervolgens snel mee naar je werkplek te lopen waar je collega al staat te wachten met een nieuw dossier…

Daar kijkt iedereen naar uit en dat is prima!

Nog wel een paar tips voor de thuiswerkers onder ons..

  1. Richt indien mogelijk je eigen afzonderlijke werkruimte in. Dat helpt om eventuele aanwezige kinderen aan te kunnen geven dat deze ruimte niet toegankelijk is zolang papa of mama daar zit.
  2. Het prettigste zou zijn dat je deze ruimte ( bovenverdieping, kantoor, tuinhuis) ook echt achter je kunt laten aan het einde van je werkdag. Het grote nadeel van thuiswerken is namelijk dat je niet naar huis rijdt na een werkdag en dus zaken niet kunt afsluiten wat je normaal wel doet in de rit naar huis.  Door een aparte ruimte te in te regelen voor je werk  creëer je alsnog een dergelijke situatie.
  3. Probeer zo min mogelijk je bureau tegen een muur te plaatsen, maar probeer de ruimte in te kijken of naar buiten. Je wil niet dat de muren op je afkomen.
  4. Probeer wel een bepaalde regelmaat door te voeren, ook als je thuis werkt. 10.00 koffie, 12.00 lunch, 15.00 koffie etc.
  5. Loop na je werk even een klein blokje om om je werk van je af te kunnen zetten
  6. Kleed jezelf zoals je naar het werk zou gaan! Neem een douchte, doe nette kleren aan, eventueel make-up, kam je haren en zorg dat je fris en fruitig aan de gang kunt. Niet enkel presteer je beter als je lekker in je kleding zit, maar de genoegdoening om deze kleren uit te doen aan het einde van je werkdag en in je huispak te schieten,  mag niet aan je voorbij gaan.  Zit je heel de dag al te werken in je huispak heb je deze genoegdoening niet en verslons je jezelf.
  7. Blijf in contact met collega’s. Thuiswerken kan best eenzaam zijn dus een chit chat tussendoor moet er in blijven.
  8. Zorg er voor dat je afstand neemt van eventuele prikkels. ( Spelende kinderen, blaffende honden, zingende vogel.. ) buiten de vraag of dit als professioneel wordt ervaren, leidt dit ontzettend af.
  9. Richt je werkplek ergonomisch in. Een keukenstoel achter een commode zorgt op een bepaald moment onherroepelijk voor gezondheidsklachten.
  10. Thuiswerken is een vak! Het is niet voor iedereen weggelegd. De meeste mensen hebben mensen om zich heen nodig. Maak er dus geen gewoonte van indien niet noodzakelijk, maar zie het als een van de middelen om je werk ook uit te kunnen voeren.

Ik hoop vooral dat het thuiswerken nu wèl wordt gezien als een mogelijkheid om je werk professioneel uit te kunnen voeren. Dat dit ook te managen is en ook nog eens goed is voor het milieu omdat mensen dus de weg niet op hoeven.

Het Nieuwe werken komt dus nu in maart 2020 ècht van de grond!

Wat mij betreft een lichtpuntje in deze bizarre tijd. Ik wil jullie heel veel succes en sterkte wensen in deze lastige en roerige tijd.