De evolutie van telefoonbeantwoording
De ontwikkeling die telefonie als communicatiemiddel maakt is waanzinnig. Nog maar een kleine 150 jaar geleden sprak Alexander Graham Bell de eerste officiële woorden door de telefoon. Sindsdien is telefonie getransformeerd door de steeds modernere technieken. Smartphones, cloud telefonie en telefoonservice voor bedrijven: anno nu zijn ze allen onmisbaar. Ook voor uw bedrijf. Sterke contactmomenten aan de telefoon, maken immers het verschil voor de klant. Communicatie is het meest essentiële onderdeel van ieder bedrijf. In deze blog vertellen wij u graag meer over de evolutie van telefoonbeantwoording en waarom Bofa Telefoondienst dé oplossing is voor uw telefoondienst.
De ontwikkeling van de eerste telefooncentrale
‘Mr. Watson, come here. I want to see you’ spreekt Graham Bell door zijn telefoon op 10 maart 1876. Een paar seconden later staat Mr. Watson naast hem. Bell is altijd gefascineerd door de elektronische overdracht van geluid, zijn uitvinding ontwerpt hij voor ‘de gelijktijdige overdracht en ontvangst van de menselijke stem’. Missie geslaagd, zou u zeggen. Echter slaagt Bell er niet in zijn uitvinding te verkopen. Daarom richt hij samen met een geldschieter zijn eigen telefooncentrale op. Of Bell had verwacht dat de Bell Telephone Company zou uitgroeien tot één van de grootste bedrijven ter wereld, is een vraag die onbeantwoord blijft.
Telefoonaanname blijft een eeuw lang gelijk
In de basis is de telefoonservice zoals Bell dit heeft bedoeld meer dan een eeuw gelijk gebleven. De eerste jaren na zijn octrooi verbetert Bell samen met Thomas Watson, Emil Berliner en Thomas Edison de telefoon nog wel Het toestel moet functioneel zijn en optimaal werken. Sinds de uitvinding van de transistor in 1947 komt de ontwikkeling van de telefoon in een stroomversnelling. Nieuwe technieken en de vooruitgang in elektronica maken de prestaties van het basisontwerp nog beter. Slimme functies, zoals nummerherhaling met één druk op de knop, nummerherkenning, draadloos bellen en in de recente geschiedenis videobellen: de mogelijkheden van de moderne tijd zijn eindeloos.
Jaren ‘60: introductie van het facilitair callcenter
Een even revolutionaire uitvinding als de telefoon is de uitvinding van het facilitair callcenter. Halverwege de jaren zestig wordt de eerste geautomatiseerde telefooncentrale opgezet om grote aantallen klantcontacten af te handelen. De uitvinding van ACD-technologie, de ‘automatische call distributeur’, maakt het concept van een callcenter mogelijk. De technologie achter dit systeem is dan nog niet uitgebreid, maar de ACD is in staat meer telefoonverkeer aan te kunnen dan een enkele telefonist. Kortom, geen wachtrijen in de lijn en snelle afhandeling van gesprekken.
Diepere gesprekken met telefoniste op afstand
De verdiepingsslag van de telefoon beantwoorden door een telefoondienst komt in de jaren ‘70. Alle oproepen worden gefilterd en toegewezen aan de telefonist die op dat moment beschikbaar is. Algoritmen bepalen welke telefonist welk gesprek krijgt. De techniek maakt het mogelijk klantgegevens in het systeem naar boven te halen, zodat er gericht een gesprek gevoerd wordt met de klant. Professionele telefoonbeantwoording is vanaf nu een vak.
Professionele telefoonservice is een vak apart
BOFA Telefoondienst is gespecialiseerd in het vak telefoondienst. Uw klantenservice uitbesteden aan ons, pakken wij aan met daadkracht. Of u nu advocaat bent, fysiotherapeut of makelaar: u profiteert van onze dienstverlening door een optimale bereikbaarheid. De telefoon beantwoorden onze telefonistes en telefonisten voor diverse ondernemers. Ze zijn getraind om die verdiepingsslag te maken. En zij missen geen belangrijke leads, waardoor u geen omzet laat liggen.
Antwoordservice wordt multimediaal
Het callcenter inbound beleeft weer een vogelvlucht in de jaren ‘80. De computers komen op, de telefonist herkent de beller bij binnenkomst, er wordt een protocol telefoon aannemen geïntroduceerd. Ook het outbound bellen kan vanaf nu, een waanzinnige kans voor marketing en verkoop voor bedrijven. Na de introductie van internet groeit het aantal telefoondiensten explosief. Het is een nieuw kanaal voor klanten om bedrijven te bereiken met vragen, klachten en complimenten. Chat, e-mail en videobellen zijn diensten die in de jaren ‘90 geïntegreerd worden in het callcenter. Vooral e-mail blijkt een populair nieuw communicatiemiddel.
Telefonische bereikbaarheid blijft belangrijk
De telefooncentrale blijkt in het nieuwe millennium veruit het belangrijkste communicatiemiddel voor klantenservice. Waar bedrijven eerst profiteren van de beschikbare technologie om meer klanten te bereiken met hun diensten en producten, is het lastig om de grote toestroom vragen van klanten te beantwoorden. Bovendien zijn ze verward: de bereikbaarheid is niet altijd consistent online en bij de antwoordservice. Een flinke uitdaging voor een callcenter, waar de telefoonservice overigens al die tijd de nummer één communicatielijn blijft.
De toegevoegde waarde van klantenservice uitbesteden
Het afgelopen decennium wordt vooral gekenmerkt door de komst van de smartphone en social media. De mobiele telefoons maken het de klant nog gemakkelijker contact te zoeken met u als ondernemer. Het belvolume is direct een stuk hoger. Een vreemde gewaarwording is dat door bedrijven veel wordt uitbesteed, van schoonmaak tot catering en ICT, maar de telefoon blijft in eigen beheer. En dat terwijl juist die telefoon de grootste impact heeft op de klant. Telefonische bereikbaarheid heeft voor u immers een positief effect op het binnenhalen en behouden van klanten. En indirect op de omzet: tevreden klanten zijn loyaal en klanten bij wie niet wordt opgenomen, gaan wellicht naar de concurrent.
De telefoonservice van de toekomst
De technologie blijft grenzen verleggen voor de mogelijkheden van een telefoondienst. Belangrijk is om altijd te voldoen aan de verwachting van de klant. Wat zijn dat de belangrijke verwachtingen om op in te spelen als ondernemer?
- Wees telefonisch bereikbaar: zorg dat de telefoon beantwoorden altijd doorgaat
- Spreek altijd beleefd: de tone of voice maakt een groot verschil in klantbeleving
- Geef altijd het juiste antwoord: handel telefoontjes zo veel mogelijk adequaat af en zorg dat de klant niet meer hoeft terug te bellen
- Zorg voor een goed opgeleide telefonist: de telefoon beantwoorden is een vak waar gesprekstechniek bij komt kijken
- Kom beloftes na: zoals gemaakte afspraken of terugbelverzoeken
Wat kan Bofa telefoondienst voor u betekenen?
De goede telefoondienst van Bofa ontzorgt u. Het aannemen van de telefoon is, zoals aangegeven, een vak apart. De juiste training van ons personeel zorgt voor betere service en hogere kwaliteit telefoonservice. Een telefonist van Bofa handelt altijd naar de klantverwachting, zoals hierboven is opgesomd. Daarbij hoeft u geen rekening te houden met vakanties en ziekte, want wij zorgen dat uw telefoon altijd wordt aangenomen. En wij gaan zorgvuldig om met de privacy van uw klant. Tevredenheid van u, uw klanten en persoonlijke service staan bij Bofa Telefoondienst hoog in het vaandel.
Zes redenen om een telefoondienst in te schakelen
De voordelen van een antwoordservice spreken voor zich, hierbij de zes belangrijkste die bijdragen in uw ontzorging:
- Telefonische bereikbaarheid op ieder moment van de dag: zonder het te hoeven melden schakelt u de telefoon naar ons door. Wanneer u daar behoefte aan heeft, sturen we een SMS of e-mail na een gesprek. We bieden pakketten en maatwerk, zodat onze dienst is aangepast aan uw behoefte en die van de klant.
- Kwaliteit en persoonlijkheid wegen zwaar: onze telefonist is getraind in de telefoon beantwoorden. Een vraag, klacht of compliment: het vergt techniek om goed met de klant om te gaan. Bofa Telefoondienst zorgt voor hoge klanttevredenheid.
- Focus op uw eigen werk: de telefoon doorschakelen naar Bofa heeft als voordeel dat u kunt doorwerken. Een vergadering, afspraak met een cliënt of een rapport opstellen: het zorgt er wel eens voor dat u niet kunt opnemen. Door Bofa bent u toch bereikbaar.
- Het bespaart tijd en energie: tussen de bedrijven door de telefoon beantwoorden, zorgt ervoor dat u moet schakelen in uw werkzaamheden. Onderzoek heeft uitgewezen dat het hervatten van werk tijd en energie bespaart.
- Het bespaart geld: een eigen telefonist in dienst is niet meer nodig wanneer u gebruik maakt van een telefoondienst. Bovendien heeft u bij ons niets te maken met ziekte of vakantiedagen van personeel.
- Agendabeheer en notities na ieder telefoontje: Standaard ontvangt u na ieder gesprek een terugbel notitie met alle informatie die u nodig heeft. Wilt u agendabeheer ook graag uitbesteden? Dan kunt u additioneel ook onze dienst agendabeheer afnemen.