Druk? Laat het niet je klantenservice beïnvloeden
Of je nu een kleine winkel hebt of een wat grotere onderneming. Er zijn altijd rustige en drukke periodes. Juist op de drukke periodes moet je keuzes maken, maar is er wel een juiste keuze of spreken we van een oprecht dilemma? Dat dit niet altijd even effectief is voor de kwaliteit van je klantenservice dat heeft onze medewerkster Sandra aan den lijve ondervonden toen ze met haar dochter de o zo gewilde nieuwe smartphone wilde ophalen en die ervaring wil zij graag met je delen via dit artikel
Personeelstekort en stress
Er is momenteel een nijpend personeelstekort in zowel winkels als bij horeca, fysiotherapeuten, huisartsen en ach… waar niet! Dat hoor je overal, dat lees je in de krant… En als klant snap ik dat dit gepaard gaat met stress voor de medewerkers die wel in de winkel staan. Juist dan is het belangrijk dat jij als bedrijfseigenaar of filiaalmanager besluit je personeel te ontzorgen. Te lange blootstelling aan stress en onmogelijke keuzes kan zorgen voor (langdurige) ziekte en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Stress hoor je ook aan de telefoon
Recentelijk kreeg ik een telefoontje van de telecom winkel dat de nieuwe smartphone van mijn dochter eindelijk binnen is. Een kort telefoontje waarin de stress duidelijk hoorbaar was aan de stem. Maar het mocht de pret niet drukken dus ben ik samen met mijn blije kind op pad gegaan om haar nieuwe smartphone op te halen!De voorpret en het verlangen waren erg groot om haar nieuwe aankoop in handen te krijgen. Maar die voorpret was snel weg toen wij in de winkel waren.
Drukte in de winkel en lange rijen.
Het eerste dat mij (en mijn dochter) opviel was de lange rij wachtende klanten in de winkel en er was maar 1 personeelslid beschikbaar om de klanten te helpen. Er stonden zeker 10 mensen voor ons. De tweede medewerker wilde wel helpen, maar iedere keer dat hij naar de tweede kassa liep ging de telefoon weer die hij ook probeerde te beantwoorden.
Klanten hebben geen geduld meer te wachten
Mijn dochter keek mij al aan, wetende dat ik niet echt veel geduld heb… Normaal was ik al lang de winkel uitgelopen, maar mijn dochter moest en zou haar nieuwe smartphone ophalen. Maar ik was niet de enige die geïrriteerd was, ook de klanten voor (en na) mij keken geïrriteerd en gehaast om zich heen. Duidelijk geen voorbeeld van optimale en kwalitatieve klantenservice. Klanten hebben geen geduld meer om (lang) te wachten, en dat zou ook niet moeten…Toch?
Laat je klanten niet weglopen
Al wachtende kreeg ik steeds meer medelijden met de medewerkers. De zweetdruppels liepen van hun gezicht af. Maar die nieuwe iPhone die was binnengekomen was duidelijk een reden dat de rij in de winkel alleen maar langer werd. Waar het ophalen van je telefoon juist een feestje moet zijn waarbij je in de watten gelegd wordt, was deze eerste klantbeleving niet om over naar huis te schrijven. Sommige mensen liepen zelfs weg uit de rij en dan is het de vraag of ze nog weer terug komen of dat ze ergens anders de felbegeerde dure iPhone gaan kopen. Een gemiste kans, want je klanten mogen niet weglopen.
Ontzorg je personeel en laat telefoontjes na 3 keer doorschakelen
Natuurlijk snap ik ook wel dat je op rustige momenten in de winkel prima zelf de telefoon kunt beantwoorden, maar op drukke momenten moet je als winkeleigenaar je personeel ontzorgen. Juist daarin zijn wij met Bofa heel sterk. Jij bepaalt wanneer jij zelf de telefoon aanneemt en wanneer de telefoon wordt doorgeschakeld naar onze ervaren telefonisten. Op basis van een script die wij van te voren met je afstemmen kunnen wij de inkomende telefoontjes op jouw drukke piekmomenten van je overnemen. Zo heb je tevreden klanten in de winkel én tevreden klanten aan de telefoon. Maar het belangrijkste is nog wel dat ook je personeel tevreden is.
Ervaar twee weken gratis en vrijblijvend
Herken jij de bovenstaande situatie in jouw bedrijf? Probeer dan zeker gratis en vrijblijvend onze telefoondienst uit. Zo weet jij precies wat het voordeel is, hoeveel telefoontjes wij voor je aannemen én ook wat de rust op de werkvloer gaat zijn. Wacht dus niet langer, maar vraag vandaag nog een gratis en vrijblijvende proefperiode bij Bofa Telefoondienst aan.
