De kracht van ervaring

Wat is er nu mooier dan informatie en ondersteuning krijgen van een echte rot in het vak? Een ervaren timmerman die precies kan uitleggen wat de reden is om een constructie op een bepaalde wijze uit te voeren. Maar ook welk hout hier dan het beste voor is en waarom! Niet omdat hij het zo heeft geleerd… Nee, omdat hij ervaring heeft met zijn product en daarom tot in de detail kan vertellen, wat gebeurt als je een andere constructie gebruikt of een andere houtsoort. Ervaring en de kracht van ervaring… daarover wil ik het graag hebben in deze notitie.

Ervaring is belangrijk in alle vakgebieden

Ervaring is belangrijk in alle vakgebieden. Denk maar eens aan een fysiotherapeut die door ervaring en routine niet alleen de klacht kan verhelpen, maar ook nog eens de oorzaak kan aanwijzen en weet hoe dit te voorkomen in de toekomst.

Ga maar eens bij u uzelf te rade. Als u inhoudelijke informatie nodig heeft in een winkel. Naar wie wendt u zich het eerst? De schoolverlater die een schap aan het herinrichten is, of de wat oudere man, die al met een uitleg aan een andere klant bezig is? Grote kans dat u wacht tot deze man klaar is met zijn uitleg, in plaats van het aanspreken van de schoolverlater. U wilt namelijk goed weten wat u aanschaft en zoekt daarom logischerwijs eerst naar iemand met kennis en/of ervaring.

Ervaring maakt het verschil in telefoonbeantwoording

Geloof het of niet, maar ook bij telefoonbeantwoordingsbedrijven is kennis en ervaring van groot belang! Voor mij persoonlijk zelfs van essentieel belang. Als je een telefoonservice verkoopt, moet je telefoonservice leveren. Dat betekent constant kunnen schakelen, nivelleren met de beller en meedenken met onze klant. Met honderden petten per dag op, is dat niet eenvoudig, maar onze kameleons kunnen het!

In 10 minuten tijd werken we bijvoorbeeld bij een

  1. Schildersbedrijf , klanten  (offertes voor wandafwerking in Ral 9010, siliconenkit, thermopanebeglazing)
  2. Advocatenkantoor, cliënten (beschikkingen, verhinderdata, gedetineerd en V nummers)
  3. Fysiotherapeutenpraktijk, patiënten (Verwijzingen, chronische blessures, oedeemtherapie, revalidatie)
  4. Makelaarskantoor, (bezichtiging, aankoopmakelaar, taxatie, koopakte)

Dat vraagt écht om schakelen dames en heren. Elk bedrijf met een eigen benaming voor haar clientèle, elke klant met eigen vaktermen. En dan hebben we het nog niet over de manier waarop we de beller te woord staan? Wel beleefd en vriendelijk uiteraard, maar formeel of mag met het iets informeler? Hebben we te maken met een bedrijf dat landelijk opereert of een bedrijf wat juist zeer regionaal zaken doet?

Lokale bedrijven vragen andere telefoonbeantwoording

Jazeker maakt dat een verschil! Bij deze laatste groep is herkenning en gemoedelijkheid een groter goed dan bij een bedrijf wat door het hele land zaken doet.  Zeker wanneer men in de business to consumer markt opereert. Ja ook dat is nog een verschil… Dit zijn slechts een aantal voorbeelden, maar de praktijk is dat we per dag nog honderden andere voorbeelden kunnen benoemen.

Iedereen is een eigen specialist

Wij hoeven als louter telefoonservice uiteraard niet inhoudelijk op de hoogte te zijn van de materie van onze klanten.  Behalve dat dit praktisch onuitvoerbaar is, moeten we dat ook niet willen. We zullen namelijk nooit uw specialisme evenaren. Het kan echter toch ook niet zo zijn dat we niet weten waar we over praten? Daarom verdiepen wij ons wel in uw bedrijf, klanten, vaktermen en terminologie.

Hoe onze ervaring voor u omzet kan genereren

Ik geef u nog een voorbeeld waarom ervaring zo belangrijk is: Wanneer ik een sollicitatiegesprek voer met een kandidaat leg ik de volgende casus neer en vraag de kandidaat hierop te antwoorden. Een casus die overigens in de praktijk echt is voorgekomen:

“Het protocol van een schilders- en glasbedrijf is dat we hen niet mogen bellen. Voor spoedgevallen dienen we een sms te sturen en een e-mail waarin staat dat het spoed is. Vervolgens beantwoorden wij een gesprek en blijkt dat er leverancier voor de deur staat met 2 bokken glas.  Niemand maakt de deur open en de chauffeur geeft aan door te moeten want hij heeft nog meer leveringen en dan komt hij na het weekend wel terug.”

 De vraag die ik dan stel aan de sollicitant is: Wat doe je?

  1. Het protocol volgen en een sms en e-mail sturen?
  2. Het protocol niet volgen en toch even proberen iemand te bellen..

Wij zetten een stapje extra voor onze klanten

Veel kandidaten kiezen voor antwoord 1 omdat we naar onze klanten moeten luisteren. Een prima motivatie om voor dit antwoord te kiezen, maar niet bij mij. Als de sms of e-mail namelijk te laat gelezen wordt, de chauffeur wegrijdt en het glas maandag gezet zou moeten worden, heeft onze klant ook een probleem…

De juiste beslissing wordt in dit geval sneller genomen door iemand met ervaring.  Natuurlijk moet je het protocol van onze klant volgen, maar je moet zéker ook meedenken èn nadenken over de gevolgen van beide opties. In dit geval kiezen we er dus voor om toch onze klant te bellen en uit te leggen waarom we toch bellen. We hadden in dit geval dan ook het juiste gedaan overigens, want onze klant was thuis en woonde om de hoek van het bedrijf. Nu kon hij snel schakelen.

Bofa telefoondienst biedt ervaren medewerkers voor uw flexibele telefonistenteam

Zowel levens- als werkervaring is voor mijn bedrijf en daarmee mijn medewerkers van zeer groot belang. Al mijn collega’s hebben tijdens hun leven de nodige ervaring opgebouwd om snel te kunnen schakelen en mee te kunnen denken met onze klanten. Daarnaast zijn termen als letsel, taxatie, verhinderdata en siliconenkit voor hen gesneden koek.

Zo blijven we altijd natuurlijk overkomen naar onze bellers en voelen zij zich comfortabel en begrepen. Nieuwsgierig of wij iets voor u kunnen betekenen? Vraag meer informatie aan.

Ervaring! Begrip, gevoel! Dat maakt de service in onze telefoonservice!