Hoe ver gaat u om een prospect te overtuigen?
2 maanden gratis! NU DRIE MAANDEN GRATIS! Nee hoor… Voor u op het verkeerde been gezet wordt… wij geven géén 3 maanden gratis onze telefoonservice weg bij Bofa telefoondienst! Maar hoe zit het nu eigenlijk met dat gratis weggeven of laten uitproberen? Wat geven we dan wel weg en waarom doen we dat? Dat leg ik u graag uit in deze blog.
Een prospect overtuigen? Vaak kiezen we een welkomstgeschenk
Laat ik u eerst wat vragen. Wat geeft u, of het bedrijf waarvoor u werkt, aan uw klanten weg als “welkomstgeschenk”? Een korting op uw product? Een extra accessoire? Gratis testen? U geeft wel iets weg toch? Dat hoort namelijk zo. Dat wordt ook van u verwacht! Of toch niet? Is er een gratis kennismaking en gaat u daarna een kwalitatieve dienst of een product leveren waar de klant veel profijt van gaat hebben?
Waarom geeft u een welkomstgeschenk?
Maar waarom geeft u eigenlijk een welkomstgeschenk? Heeft u daar al over nagedacht? Wat is de échte reden dat u iets weggeeft? U weet namelijk dat, als u iets weggeeft, u nog harder of langer moet werken om dit terug te verdienen. Ondanks dit gegeven doe u het vaak/soms wel. Waarom?
- Omdat de klant dit verwacht of verlangt?
- Omdat de concurrentie het ook doet?
- Of juist omdat u uw concurrent wilt aftroeven?
Door nog meer weg te geven dan uw concurrent, zal de klant wel naar u komen. Althans dat is het idee. Dat u daardoor nog langer en harder moet werken om dit terug te verdienen neemt u dan op de koop toe. Als u uw concurrent maar aftroeft toch?
Ondernemers helpen met proefperiodes van telefoonservice
Dat laatste moeten mijn eigen concurrenten gedacht hebben waarschijnlijk. Want ik zie namelijk mijn concurrenten bizarre proefperiodes weggegeven inclusief extra korting… daar kan ik oprecht met mijn pet niet bij. Er worden namelijk “proef” periodes weggegeven die in mijn ogen nauwelijks of niet te verantwoorden zijn. En dan heb ik het niet over een extraatje om juist tijdens de corona crisis andere ondernemers te helpen. Zelfs iets meer dan je ‘normaal’ doet… Dat kan, mag en is zelfs logisch in mijn ogen. Dat doe ik ook.
Proefperiode van telefoonservice die schadelijk is voor iedereen
Ik heb het hierboven over niet te verantwoorden kortingen en weggeefacties die van kwaad tot erger gaan. Deze proefperiodes zijn niet te verantwoorden naar je klanten, want daarmee kom je nauwelijks nog geloofwaardig over in je reguliere tarieven en klanten die al jaren bij je zijn. Maar deze ‘weggevers’ zijn ook niet te verantwoorden naar jezelf en je personeel! Door te veel weg te geven verloochen je m.i. je eigen business. Je geeft feitelijk aan dat je het zelfde werk voor heel wat minder geld kunt uitvoeren en belooft hierbij een kwaliteit die niet te waarborgen is.
Personeel en kwaliteit bij telefoonservice?
Daarnaast weet je dat je nu extra hard moet werken en je in allerhande bochten moet wringen om nog marges te vinden. Om toch aan positieve cijfers te komen is besparing op loonkosten natuurlijk het meest voor de hand liggend. In een branche als telefoonservice echter, is besparen op loonkosten juist een groot risico.
Goedkopere arbeidskrachten vinden gaat ten koste van de kwaliteit van je werk en met minder mensen het zelfde werk doen, geeft hogere werkdruk met ook hier kwaliteitsverlies en een hoger afbreukrisico tot gevolg. Vergeet daarbij niet de wisselingen van het personeel omdat het personeel ontevreden is en dus weggaat. Geen vaste stemmen aan de telefoon en dus geen geschiedenis voor de klant met een vertrouwde stem die het bedrijf langer kent.
Toch lijkt dit bij sommige concurrenten van mij geen afweging en worden er doodeenvoudig lange gratis proefperiodes weggegeven met zelfs daarnaast nog eens extra korting als ze wel starten met de telefoonservice.
De proefperiode van Bofa Telefoondienst?
Wilt u weten wat ik weggeef? Standaard mag u bij Bofa 2 weken gratis en vrijblijvend uitproberen. Weet u waarom2 weken en niet 2 maanden of meer? Omdat ik er van overtuigd ben dat élk bedrijf voordeel heeft met een telefoonservice en daarmee geld verdient! Ik zeg bewust “een” telefoonservice omdat het in mijn stelling namelijk niet uitmaakt of dit Bofa is, of de beantwoording van een van mijn concurrenten.
Meer kansen en omzet met een Telefoonservice?
Het klinkt misschien als preken voor eigen parochie, want ik heb een bedrijf in de telefoondienst. Maar ik vind dat élk bedrijf telefonisch bereikbaar moet zijn. Een gemist gesprek is een gemiste kans en wellicht een gemiste klant. Alle ondernemers die hun bedrijf dus willen laten groeien, hebben een telefoonservice nodig.
Bent u alleen en in gesprek? Bent u in bespreking of gewoon lekker met verlof? Dan is een back-up noodzakelijk. Maar ook als u met meerdere personen werkzaam bent of een secretaresse in dienst heeft, zijn er altijd momenten (ziekte, lunch, besprekingen en verlof) dat het zeer goed uitkomt om de telefoon even door te schakelen!
Voorbeeld kansen met een telefoonservice
Ik sprak laatst met een relatie die door de corona crisis is geraakt en flink aan de bak moet. Hij vertelde me dat zijn omzet behoorlijk is gedaald en er alles aan moet doen om zo snel mogelijk weer op “niveau” te komen, want anders loopt de continuïteit van zijn bedrijf gevaar. 3x in diezelfde week heb ik hem gebeld en 3x de voicemail getroffen. Dat hadden 3 bestellingen kunnen zijn die aan telefoonbeantwoordingskosten maximaal 1.50 per gesprek hadden gekost. En wat zou het hebben opgeleverd? Zoals ik dus zeg…. Een telefoonservice is altijd een meerwaarde want niemand bewaakt 24/7 zijn of haar telefoon. Daarom doen wij dat voor u! Een gemiste oproep is een gemiste kans.
Waarom geven wij twee weken proefperiode?
O ja….Ik moet natuurlijk nog even verder toelichten (verantwoorden) waarom ik “slechts” 2 weken gratis weggeef en niet een hele maand of meer… Ik leg het u graag uit. Ik geef 2 weken weg omdat dat de tijd is, die u nodig heeft om het voordeel van onze dienst écht te beseffen. Het is de tijd die u nodig heeft om ons hier en daar nog wat bij te sturen, zodat we precies het protocol volgen zoals u dat wenst. Daarnaast is 2 weken proef ook nog eens de tijd die u nodig heeft om cijfermatig inzicht te krijgen in het aantal gesprekken wat we hebben beantwoord in verhouding tot de tarieven die hier tegenover staan. Zo stapt u nooit te hoog of te laag in bij onze kwalitatieve telefoonservice.
Kosten en baten van een telefoonservice
Na die maand kunt u deze cijfers afzetten tegen de nieuwe klanten die nu extra door u konden worden binnen gehaald. Maar ook tegen de tijd die u kwijt zou zijn om zelf gesprekken te beantwoorden die hadden kunnen wachten of om afspraken in uw agenda te plannen. 2 weken is een proefperiode om ons te bewijzen aan u èn om aan u te bewijzen dat u veel eerder deze keuze had moeten maken :).
Kwaliteit en service van Bofa telefoondienst
Als u kiest voor een telefoonservice wilt u uiteraard ook nog eens kwaliteit en daarom werken we bij Bofa alleen maar met héle goede mensen. Voor elke persoon in mijn team steek ik mijn handen in het vuur. Zij hebben zowel de wilskracht als de capaciteiten om de juiste service aan u te verlenen. Ze zijn ervaren en leergierig en het is hun sport om één te worden met uw bedrijf. Echte kameleons aan het werk.
Tevreden personeel met een goed salaris
De beloning die tegenover het harde werken staat heet salaris. Door teveel gratis weg te geven kan dat niet worden betaald. Omdat ik de kwaliteit van mijn telefoonservice wil behouden en dus mijn personeel graag tevreden wil hebben, geef ik dus niet teveel weg. Dit heeft een positief effect op de manier waarop de telefoon beantwoord wordt en daarbij heeft u vaste stemmen die uw bedrijf door en door kennen.
Kortom, we geven iets weg om de klant te laten zien dat we het juiste product of service aanbieden. Een monstertje bij de parfumerie die aantoont hoe lekker de parfum ruikt. Geen fles van 150 ml, maar een vleugje. Een koekje bij de bakker om lekker te proeven. Geen pak koeken, nee die moet je dan nog kopen. Een paar weekjes testen bij ons, de voordelen ervaren en vervolgens verzekerd zijn van een professionele en bovenal kwalitatieve bereikbaarheid. Logisch toch?
De boodschap is dus:
Trigger uw (potentiële) klant, maar hou het verantwoord!