Onverdeelde aandacht onmogelijk bij kappers?

“De klant is koning.” Dat is een uitspraak die je vaak hoort. Zeker wanneer jij met je bedrijf een dienst verleent is klanttevredenheid enorm belangrijk. Toch is mij (Ronny) laatst iets opgevallen wat ik graag met je deel. Een keer een persoonlijke blog waarin ik jou vanuit mijn perspectief meeneem in hetgeen ik in mijn privé leven recentelijk heb ervaren.

30 minuten onverdeelde aandacht onmogelijk?

Ik zat laatst bij de kapper, maar vond het eigenlijk bijzonder hoe ik als klant aandacht kreeg. Mijn kapster is een echte onderneemster en wil geen klanten en omzet laten lopen. Dat siert haar natuurlijk, maar als je dus een knipafspraak hebt wordt ze ook vaak gestoord door telefoontjes die ze aanneemt. Want deze telefoontjes zijn klanten die graag een afspraak willen maken en dat wil zij natuurlijk graag noteren. Als mede-ondernemer heb ik hier natuurlijk enorm veel begrip voor, maar toch vraag ik mij af of ze hierdoor niet juist klanten verliest. Want ik heb namelijk de afspraak reeds gemaakt om mijn kapsel te laten knippen. De knipafspraak duurt maar 30 minuten en toch is dit té lang om de onverdeelde aandacht te krijgen. Regelmatig loopt de kapster tijdens het knippen weg, dit geeft mij als klant het gevoel dat ik op de tweede plek kom.

Onderbreken van focus zorgt voor langere behandeling of lagere kwaliteit

Stel je voor dat je aan het tellen bent tot 1000 en je word onderbroken door iemand die tegen je begint te praten. Dit is natuurlijk enorm afleidend. Wanneer je dan verder wilt gaan waar je gebleven bent, is het echt even nadenken en weer opstarten. Dit werkt ook in je werkleven zo. Of het nu gaat om het schrijven van een blog, het programmeren van code of juist… je raadt het al het knippen van haar. Wanneer je net bezig bent met het knippen van het haar in een bepaald model, word je gestoord door de telefoon. Uiteraard wil je graag extra klanten dus loopt je weg bij je klant. Maar wanneer je terug komt bij je klant moet je weer nadenken waar je gebleven was. Het opstarten zal, logischerwijs, even tijd kosten. Mogelijk met als gevolg dat je juist langer met een klant bezig bent dat gepland, of dat de kwaliteit lager is dan wenselijk. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Hier komt mijn passie voor klantenservice om de hoek waarbij ik alle kappers van Nederland wil oproepen om na te denken over het volgende:

Niet wenselijk om altijd je telefoon aan te nemen

Ik ben oorspronkelijk voor mijzelf begonnen met mijn bedrijf Bofa Telefoondienst, omdat ik weet dat telefoontjes erg belangrijk zijn voor je omzet en afspraken. Toch zijn er zeer veel beroepen te verzinnen waarbij het niet wenselijk/mogelijk is om de telefoontjes aan te nemen. Eigenlijk is het bij een kapsalon ook niet wenselijk om de telefoon aan te nemen. Maar nieuwe afspraken moeten ook ingepland worden en iemand speciaal aannemen voor het aannemen van telefoontjes is vaak te duur. Dan komt mijn bedrijf om de hoek die de kappers ontlast en ook meer klanten kan bezorgen. Onze getrainde telefonistes kunnen namelijk niet alleen de telefoon aannemen, maar ze kunnen ook (met uw toestemming) de klanten inplannen in de agenda. Door de nieuwe technieken is het vaak realtime gesynchroniseerd en kan jij direct alle nieuwe klanten in de agenda zien staan.

Hogere klanttevredenheid bij kappers begint met een telefoondienst

Stel jouw bellende klanten meer tevreden. Redelijk vaak wordt namelijk de telefoon aangenomen met de mededeling: “Kapsalon X, heeft u één moment geduld?” Door te kiezen voor Bofa telefoondienst garanderen wij jou dat je bellende klanten altijd goed te woord gestaan worden. Jij kan eenvoudig met ons communiceren welke type knipafspraken er zijn en hoeveel tijd deze knipafspraak duurt. Hierdoor kunnen onze telefonistes met inzicht in jouw agenda de afspraak inplannen wat weer leidt tot hogere klanttevredenheid. Maar ook de klanten in jouw kapsalon worden niet meer in de wacht gezet, maar krijgen 30 minuten onverdeelde aandacht bij hun knipafspraak. Een Win-Win Situatie voor klant en kapsalon toch?

Laat de momenten van aandacht niet verloren gaan

Ik wil tot slot van deze ‘persoonlijke’ blog toch nog iets meegeven. Laat namelijk de momenten van aandacht niet verloren gaan. Deze momenten van aandacht maken ons als bedrijf en persoon bijzonder. En ik help jou als kapper, loodgieter, schilder, fysiotherapeut en alle andere dienstverlenende beroepen hier graag bij. Neem zeker contact met mij op als je graag meer wilt weten over de mogelijkheden. Je kunt overigens ook twee weken starten met je gratis proefperiode om te ontdekken hoe wij jou kunnen ondersteunen. Start jij binnenkort ook met 100% onverdeelde aandacht voor je klanten?